درمان انحراف و خمیدگی انگشت دست به وسیله ارتز (اسپلینت)

انحراف و خمیدگی انگشت دست

انحراف و خمیدگی انگشت دست ممکن است در مفصل اول(DIP) یا دوم (PIP)انگشت دست اتفاق بیافتد.ایجاد انحراف در مفاصل انگشتان باعث ایجاد محدودیت حرکتی و اختلال در انجام فعالیت روزانه میشود.در بیشتر موارد این انحرافات با درد همراه است.

درمان انحراف و خمیدگی انگشت دست باید هر چه سریع تر صورت گیرد.در مواردی که این انحراف طولانی و قدیمی شود باعث ایجاد کوتاهی در بافت نرم و لیگامان وتاندونها (flexion contracture)میشود و در نتیجه درمان آن با مشکل مواجه شده و حتی غیر قابل درمان میشود.در مواردی هم منجر به قطع عضو انگشت میشود.

علل ایجاد انحراف و خمیدگی انگشتان:

  • آرتریت انگشتان دست
  • ناهنجاری مادرزادی
  • شکستگی
  • پارگی تاندون
  • ناهنجاری بوتونیر(boutonnier)
  • کشیدگی مفصل
  • دررفتگی مفصل انگشت
  • آسیب لیگامان های انگشت
  • قطع انگشت مجاور
  • عفونت
  • انگشت ماشه ای(trigger finger)
  • کوتاهی بافت نرم (کانترکچر) که ناشی از قرار گرفتن طولانی مدت انگشت در وضعیت ثابت میباشد.بیشتر ناشی از صدمات عصب دست و قرار گرفتن در گچ اتفاق می افتد.

انواع انحراف و خمیدگی انگشت دست:

  • انحراف در بند اول انگشت دست:

1-خم شدگی بند اول (DIP) مانند دفورمیتی انگشت چکشی(mallet finger) که در این آسیب بیمار قادر نیست بصورت فعال بند انتهایی انگشت خود را راست کند ولی میتواند آن را به کمک دست دیگر صاف کند.همچنین در دفورمیتی swan neck ایجاد شده در مفصل میانی که باعث خم شدن بند اول (مفصل DIP) میشود.

2-انحراف جانبی مفصل dip که اغلب ناشی از عفونت یا آرتروز و یا شکستگی است

3-راست شدن بیش از حد بند اول (DIP) که این نوع انحراف ناشی از درگیری مفصلpip در ناهنجاری بوتونیر (boutonniere deformity) ایجاد میشود

  • انحراف در بند دوم انگشت دست:

1-انحراف جانبی که اغلب ناشی از عفونت یا آرتروز و یا مادرزادی است

2-نا هنجاری گردن غازی(swan neck deformity):در ای بیماری این مفصل دچار اکستنشن بیش از حد شده که در نیجه روی مفصل dip هم اثر میگذارد و باعث خم شدن این بند انگشت میشود

3-خمیدگی مفصل pip:مانند ناهنجاری بوتونیر که در این حالت بند میانی انگشت دست دچار خمیدگی شده و بیمار قادر به صاف کردن این بند از انگشت نبوده و یا باید از عامل خارجی برای صاف کردن این مفصل کمک بگیرد.

  • انحراف در بند آخر(مفصلMCP)انگشت دست:

1-انحراف جانبی:این انحراف اغلب ناشی از آرتریت یا عفونت میباشد.

2-فلکشن کانترکچر که اغلب ناشی از فلج عصب رادیال میباشد.

3-راست شدن بیش از حد مفصلMCP یا hyper extension deformity :مانند دفورمبتی claw hand که ناشی از صدمه عصب اولنار یا عصب مدین است

انحرافات ایجاد شده در مفصل میانی و مفصل mcp انگشت اغلب روی مفصل انتهایی انگشت (مفصل dip) نیز اثر گذاشته و باعث ایجاد بدشکلی در آن میگردد.

درمان انحراف و خمیدگی انگشت دست:

بد شکلی و انحراف انگشت به وسیله استفاده از ارتز (اسپلینت) و یا جراحی و فیزیوتراپی یا کاردرمانی درمان میشود.استفاده از ارتز (آتل انگشت) نسبت به جراحی روشی کم تهاجمی تر است.در اغلب موارد استفاده از ارتز به همراه فیزوتراپی و کاردرمانی با نتایج خوبی همراه است.

هدف استفاده از اسپلینت ثابت نگه داشتن مفصل انگشت در زاویه خاص و یا ایجاد نیروهای کششی داینامیک در بافت نرم و مفصل انگشت میباشد.نوع ارتز درمانی و مدت زمان استفاده توسط پزشک معالج و درمانگر مشخص میگردد.اسپلینت های انگشت در مرکز ارتوپدی فنی بزرگمهر در مشهد به صورت کاملا اختصاصی و بر اساس اندازه گیری از انگشت ساخته میشود.

ارتز های رایج در درمان انحراف و خمیدگی انگشت دست شامل ملت فینگر(mallet finger)_اسپلینت صاف کننده داینامیک انگشت(dynamic PIP/DIP/MCP splint)_اسپلینت خم کننده داینامیک انگشت(static DIP/PIP/MCP splint)_اسپلینت استاتیک انگشت(static finger splint)_جوینت جک اسپلینت(join jack splint)_ااسپلینت (دورسال یا ولار)ثابت کننده انگشت_اسپلینت anti claw hand_اسپلینت short opponens _ارتز ناکل بندر و اسپلینت های امتداد یابنده تا مچ دست _اسپلینت تامپ اسپایکا ( thumb spica splint)میباشد.

انواع انحراف و خمیدگی انگشت دست

ارتوپدی فنی بزرگمهر مرکز تخصصی ساخت انواع اسپلینت و آتل دست در مشهد
برای دریافت مشاوره رایگان و اطلاع دقیق تر با ما تماس بگیرید
تلفن تماس:09156917266

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    خانه تماسسوالاتارتباط با ما