اسپلینت اسپایدر (spider splint) یا اسپلینت فلج عصب رادیال

اسپلینت اسپایدر (spider splint)

اسپلینت اسپایدر (spider splint) در مواردی که عصب رادیال دچار صدمه شده باشد مورد استفاده قرار میگیرد.به همین دلیل به این ارتز اسپلینت فلج عصب رادیال نیز گفته میشود. در ادامه به علل و علائم آسیب عصب و عملکرد بریس اسپایدر پرداخته میشود.

علل صدمه عصب رادیال دست:

عصب رادیال(radial nerve)میتواند در هر نقطه ای از مسیرش از زیر بغل تا انگشتان دست دچار صدمه شود.شایعترین علل آسیب عصب عبارت است از:

1-در زیر بغل به علت شکستگی و دررفتگی سر و گردن استخوان بازو و یا استفاده نادرست از عصای زیر بغل عصب تحت فشار قرار گرفته و فلج شود.

2-شکستگی استخوان بازو که شایعترین علت فلج عصب میباشد

3-زخم های ناشی از چاقو و سایر اجسام تیز و برنده در مسیر عصب

علائم آسیب عصب رادیال:

از آنجایی که این عصب در قسمت بالا هم دارای شاخه های حسی و هم دارای شاخه ای حرکتی است پس صدمه به این عصب هم علائم حسی و هم علائم حرکتی ایجاد میکند.در صورتیکه آسیب کامل باشد،حس پوستی در قسمتی از اندام بطور کامل از بین می رود و عضلات مربوط به عصب هم فلج میشوند. اگر آسیب عصب نسبی باشد کاهش حس و ضعیف شدن عضلات می شود.هرچه قدر صدمه به عصب رادیال از منطقه ای بالاتری اتفاق بیافتد و به ریشه عصب نزدیک تر باشد،بافت های بیشتری درگیر میشود.

در مواردی که محل صدمه عصب ناحیه مچ دست باشد،مهمترین علامت آن کاهش یا از بین رفتن حس پشت دست و انگشت شست و اشاره و میانی است.در مواردی که محل  آسیب عصب،بازو و آرنج و یا بالای ساعد باشد  علاوه بر علائم ذکر شده به علت فلج شدن عضلات باز کننده یا اکستانسور مچ دست و انگشتان دست، بیمار نمی تواند مچ و انگشتان دست را  بالا بیاورد که به این حالت افتادگی مچ دست(Wrist drop)میگویند.

عملکرد اسپلینت اسپایدر (spider splint) یا اسپلینت فلج عصب رادیال در بیماران با آسیب عصب رادیال:

اسپلینت فلج عصب رادیال (اسپلینت اسپایدر) دارای یک قسمت پلاستیکی یا فلزی است که ناحیه ساعد و مچ دست را در پشت دست پوشش میدهد.این قسمت از اسپلینت اسپایدر در محل مفصل مچ دست میتواند متحرک و یا ثابت باشد.همچنین ارتوز اسپایدر دارای 5 عدد فنر میباشد که یک سر فنر به قطعه پشت دست متصل شده و سر دیگر آن دارای حلقه های چرمی جهت قرار گیری انگشتان میباشد.این فنر ها انگشتان بیمار را به سمت بالا می آورد.

بیماری که دچار قطع عصب شده قادر به بالا آوردن مچ دست و انگشتان نیست.لذا استفاده از این اسپلینت انگشتان و مچ دست را بالا نگه میدارد.همچنین در این اسپلینت بیمار قادر به خم کردن مچ وانگشتان میباشد.

اسپلینت اسپایدر (spider splint) یا اسپلینت فلج عصب رادیال
اسپلینت اسپایدر (spider splint) یا اسپلینت فلج عصب رادیال

مزایای استفاده از اسپلینت اسپایدر (spider splint) یا اسپلینت فلج عصب رادیال:

1-جلوگیری از کوتاه شدن تاندون ها و بافت نرم انگشتان و مچ دست

2-کمک به ترمیم عصب رادیال

3-بازگشت عملکرد دست و انجام فعالیت به دلیل توانایی در باز و بسته کردن انگشتان

4-کمک به تقویت عضلات دست

*عدم استفاده از این ارتز باعث کوتاهی تاندون های دست میشود.در نیجه حتی پس از ترمیم و بهبودی عملکرد عصب،به دلیل کوتاه شدن تاندون های دست بیمار نیاز به جلسات متععد فیزیوتراپی و در موارد شدید نیاز به جراحی دارد.

مرکز ارتز و پروتز بزرگمهر کلینیک تخصصی ساخت انواع آتل و اسپلینت دست در مشهد
برای دریافت مشاوره و اطلاعات دقیق تر با ما تماس بگیرید

تلفن تماس:09156917266

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    خانه تماسسوالاتارتباط با ما