اسپلینت کوکاپ بلند (Long cockup splint) یا آتل بلند دست


اسپلینت کوکاپ بلند(Long cockup splint) نوعی آتل دست است که از پلاستیک مخصوص(ترموپلاست)ساخته میشود.در مرکز تخصصی ارتز و پروتز بزرگمهر در مشهد این ارتز به صورت کاملا اختصاصی و بر اساس قالب و اندازه دست بیمار ساخته میشود.

بریس کوکاپ بلند از نوک انگشتان دست شروع شده و تا دو سوم ناحیه ساعد را پوشش میدهد.در ناحیه مچ دست میتوان از یک مفصل در این ارتز استفاده نمود.این مفصل به درمانگر اجازه میدهد تا مفصل مچ دست را در زاویه دلخواه تنظیم کند.در حالت کلی اسپلینت کوکاپ بلند(Long cockup splint) مچ دست را در زاویه بین 0 تا20 درجه و انگشتان را در وضعیت فانکشنال قرار میدهد.این که مچ و انگشتان در چه زاویه ای تنظیم شود بسته به نظر پزشک و درمانگر دارد.

این آتل بلند دست ممکن است در پشت دست قرار گیرد که به آن اسپلینت کوکاپ بلند دورسال (dorsal Long cockup splint) میگویند.و اگر در کف دست قرار گیرد به آن اسپلینت کوکاپ بلند ولار(volar Long cockup splint) میگویند.اینکه اسپلینت به صورت ولار و یا دورسال باشد بستگی به نظر پزشک و درمانگر (فیزیوترتراپ یا کاردرمان)و نوع بیماری دارد.

اسپلینت کوکاپ بلند(Long cokup splint) یا آتل بلند دست
اسپلینت کوکاپ بلند(Long cockup splint) ولار و دورسال

موارد استفاده از اسپلینت کوکاپ بلند(Long cockup splint):

1-اسپاسم عضلانی :

عضلات دست بیمارانی که دچار صدمات مغزی(cp) به دلایلی مانند سکته و ضربه مغزی شده اند دچار تون غیر عادی عضلانی میشوند.به این حالت اسپاسم عضلانی میگویند.بریس کوکاپ بلند در این بیماران دست را در وضعیت نرمال ثابت نگه میدارد.در نیجه از کوتاه شدن بافت نرم و تاندون های دست جلوگیری میکند.علاوه براین با باز نگه داشتن انگشتان دست از احتمال فرو رفتن ناخن به کف دست و عفونت جلوگیری میکند.

عدم استفاده از این اسپلینت کوکاپ بلند(Long cockup splint) در این بیماران باعث کوتاه شدن عضلات میشود.که حتی در صورت بهبودی صدمه مغزی به دلیل کوتاه سدن عضلات و تاندون های دست ممکن است بیمار نیاز به جراحی پیدا کند.

2-آسیب عصب رادیال :در این بیماران اسپلینت کوکاپ بلند (Long cockup splint) از کوتاه شدن عضلات کف دست جلوگیری کرده و به ترمیم عصب کمک میکند

3-سوختگی:در این بیماران از بهم چسبیدن بافت نرم دست جلوگیری میکند

4-ترمیم تاندون اکستنسور

5-انتقال تاندون

6-بیماری آرتریت روماتوئید:

بیماری آرتریت روماتوئید یک بیماری خود ایمنی میباشد.در این بیماری مفاصل انگشتان و مچ دست دچار انحراف شده و درد ناک میشود.علاوه بر این در این بیماران ثبات مفاصل دست کاهش پیدا کرده و احتمال در رفتگی مفاصل در این بیماران زیاد میباشد.

آتل کوکاپ بلند دست را در وضعیت استراحت نگه داشته و از انحراف انگشتان ومچ دست جلوگیری میکند.علاوه براین با قرار دادن دست در وضعیت استراحت باعث کاهش درد میشود.

7-شکستگی ها ناحیه مچ و کف دست و انگشتان دست:

اسپلینت کوکاپ بلند در مرکز ارتوپدی فنی بزرگمهر در مشهد به نحوی طراحی و ساخته میشود که به طور کامل دور ساعد و دست را پوشش میدهد.از این جایگزین مناسبی برای گچ محسوب میشود.علاوه بر این نسبت به گچ سبکتر بوده و قابلیت شسشو دارد.

مرکز فنی ارتوپدی بزرگمهر کلینیک تخصصی ساخت انواع آتل و اسپلینت دست در مشهد
برای دریافت مشاوره رایگان و اطلاع دقیق می توانید با ما در تماس باشید

تلفن تماس:09156917266

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    خانه تماسسوالاتارتباط با ما