آیا آرتروز گردن با بریس، فیزیوتراپی و ورزش قابل درمان است؟

درمان آرتروز گردن

درمان آرتروز گردن


آرتروز (OA) ستون فقرات شرایطی است که معمولاً با افزایش سن شکل می گیرید و معمولاً پس از ۵۰ سالگی تشخیص داده می‌شود. از علل آن می توان به آسیب به ستون فقرات، ساییدگی و پارگی دیسک‌های ستون فقرات (اغلب با چاقی همراه است) یا ارثی بودن آن اشاره کرد. تمایل به توسعه OA گاهی علت آن ناشناخته است. OA ستون فقرات امکان دارد باعث درد و سفتی شود و خم شدن، انجام فعالیت‌های تحمل وزن مانند پیاده روی و انجام کارهای روزانه مانند لباس و شلوار پوشیدن و حتی حمام کردن را دشوار کند. فیزیوتراپیست به شما کمک می‌کند تا وضعیت خود را مدیریت کنید، ناراحتی خود را کاهش داده و دوباره حرکت کنید.

آرتروز کمر

با افزایش سن، دیسک‌های ستون فقرات (بالشتک‌های پر از ژل بین استخوان‌های ستون فقرات) ممکن است فرسوده، باریک یا شروع به برآمدگی کنند. این تغییرات بر غضروف، رباط‌ها و مفاصل در سطح درگیر ستون فقرات می تواند فشار وارد کند و ممکن است منجر به درد شود. همچنین تنگ شدن دیسک باعث باریک شدن فضای بین مفاصل ستون فقرات می‌شود که مفاصل “facet” هم نامیده می شود. نیروهای تحمل وزن بر روی مفاصل به دلیل این تغییرات دیسک افزایش می‌یابد. در نتیجه، غضروف پوشاننده سطح مفصل می‌تواند با گذر زمان شروع به ساییده شدن و از بین رفتن کند. این فرسودگی منجر به آرتروز (OA) می‌شود.

با پیشرفت OA ستون فقرات، بدن شما تلاش می‌کند با رشد استخوان جدید آن را ترمیم کند. به این رشد استخوانی “خار استخوانی” هم می گویند. توسعه خار باعث ایجاد تنگی کانال نخاعی می‌شود. معمولاً این اختلال مردان و زنان بالای ۵۰ سال را تحت تأثیر قرار می‌دهد. اگر خارها بزرگ شوند، می‌توانند فضاهای باریکی در ستون فقرات شکل دهند. باریک شدن می‌تواند نواحی کوچک یا بزرگ را درگیر کرده و منجر به فشار بر اعصاب نزدیک مفاصل شده و در نهایت علائمی پیدا شود شود که ممکن است شامل درد، سوزن سوزن شدن، بی‌حسی یا سوزش باشد.

احساس آن چیست؟

علائم OA ستون فقرات در افراد مختلف متفاوت است و می‌تواند از خفیف تا ناتوان کننده فرق داشته باشد. حتی اگر شرایط موجود باشد ممکن است علائم نداشته باشید. شروع و پیشرفت آن می‌تواند بسیار آرام باشد.

با بیماری زودرس یا خفیف، علائم ممکن است متناوب باشد. احتمال دارد بعد از نشستن طولانی مدت، هنگام بیدار شدن از خواب یا بعد از فعالیت شدید احساس سفتی یا درد کنید. شما یا خانواده شما امکان دارد متوجه تغییراتی در وضعیت بدن خود شوید. برخی از افراد به جلو خم می‌شوند یا به پهلو می‌روند. با OA پیشرفته‌تر ستون فقرات، علائم ثابت‌‍‌‌تر می‌شوند.

علائم شایع OA ستون فقرات عبارتند از:

  • درد در گردن یا پشت پا.
  • دردی که پس از بی‌تحرکی بلند مدت، هنگام بیدار شدن از خواب صبحگاهی یا بعد از فعالیت بدنی بدتر می‌شود.
  • دردی که با ایستادن و راه رفتن شدید تر می‌شود و با نشستن یا دراز کشیدن بهتر می‌شود.
  • سفتی پس از بی‌تحرکی طولانی مدت، هنگام بیدار شدن از خواب صبحگاهی یا با حرکت دادن ناحیه درگیر ستون فقرات.
  • در شرایط پیشرفته‌تر، علائمی که با استراحت خوب نمی شود و خواب را مختل می‌کند.
  • احساس درد، سوزش یا سوزن سوزن شدن که به شانه یا بازو یا باسن یا ساق پا افزایش پیدا می کند.
  • مشکل در انجام فعالیت‌های عادی روزانه مثل لباس پوشیدن و حمام کردن و همچنین راه رفتن و ایستادن با پیشرفت بیماری.

بیشتر بخوانید: بریس سارمینتو یا آتل بازو چیست؟

چگونه تشخیص داده می‌شود؟

درمانگر شما ارزیابی کاملی انجام می‌دهد و از شما سوالاتی می‌پرسد. با این کار می نواند تصویری واضح از وضعیت فردی شما ایجاد کند. این سوالات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • سلامت قبلی و فعلی شما و استفاده از دارو
  • نحوه عملکرد شما در زندگی روزمره (ممکن است از شما درخواست کند که یک پرسشنامه را پر کنید.)
  • علائم شما چگونه بوجود آمده است؟
  • مدت زمانی که علائم داشته‌اید
  • مکان مشاهده علائم
  • شیوه و زمان بروز درد

سپس فیزیوتراپ شما یک معاینه فیزیکی انجام می‌دهد و امکان دارد:

  • وضعیت خود را ارزیابی کرده و دامنه حرکت ستون فقرات خود را اندازه گیری کنید.
  • حرکت ستون فقرات و اندام‌ها (بازوها یا پاها) در ناحیه درگیری را ارزیابی کنید.
  • عملکرد اعصاب خود را با آزمایش رفلکس، حس و قدرت بررسی کنید.
  • نحوه حرکت خود را در زمان انجام فعالیت‌های معمول مشاهده کنید.
  • تعادل خود را بررسی کنید تا خطر سقوط خود را مشخص کنید.

اطلاعاتی که در ارزیابی شما به دست می‌آید به درمانگر شما این امکان را می دهد تا برنامه‌ای را برای تسکین ناراحتی شما، افزایش کیفیت زندگی و ایجاد بهترین حرکت برای شما تجویز کند.

اگر پزشک مشکوک است که درد شما احتمال دارد ناشی از یک بیماری زمینه‌ای باشد، ممکن است آزمایش تصویربرداری مانند اشعه ایکس، اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT) و تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) را از پزشک درخواست کند. این احتمال هم وجود دارد که درمانگر شما را برای ارزیابی بیشتر به پزشک ارجاع دهد.

درمان کردن آرتروز گردن

خوشبختانه، برخی از روش‌های درمانی محافظه کارانه برای آرتریت نخاعی یا اختلال دیسک دژنراتیو موجود می باشد. از آنجا که درد ناشی از آرتروز می‌تواند بسیار سخت و ناتوان کننده باشد، ضروری است که جدی گرفته شود. درمان باید به صورت موردی متفاوت باشد. ولی بیشتر در مورد ایده استراحت، درمان گرما/سرما، مهاربند، مراجعه به متخصص کایروپراکتیک و داروها است.

استراحت

اغلب درد ناشی از آرتروز از طریق فعالیت بدنی افزایش می‌یابد. به همین علت، بسیار مهم است که تشخیص دهید بدن شما چه زمانی به استراحت نیاز دارد. به عنوان مثال، گاهی اوقات نشستن طولانی پشت کامپیوتر می‌تواند باعث ایجاد درد شدید در آرتروز شود. این امر به ویژه در صورتی که وضعیت بدنی بدی دارید صادق است. اجازه دادن به مفاصل برای بازگرداندن خود، درد را تسکین می دهد و بدن شما را التیام می‌بخشد. بنابراین اگر از آرتروز کمر و ستون فقرات رنج می برید به بدن خود گوش دهید و به مفاصل خود استراحت دهید.

ویزیت یک متخصص کایروپراکتیک

فردی که به خوبی آموزش دیده است می‌تواند ستون فقرات و کمر شما را دستکاری کند. او می‌تواند در آرتروز شما معجزه کند. متخصصین کایروپراکتیک به جای انجام عمل جراحی، به منظور محافظت از ستون فقرات به شیوه‌ای محافظه کارانه عمل می کنند.

دارو

در موارد خفیف‌تر استئوآرتریت، گاهی اوقات داروهای ضد التهابی چیزی است که شما برای رهایی از درد به آن احتیاج دارید. برای اطلاعات بیشتر در مورد داروهای مناسب برای درمان آرتروز با پزشک خود مشورت کنید.

تزریق استروئید

گاهی استروئیدها در اطراف اعصاب ستون فقرات تزریق می‌شوند (تزریق استروئید اپیدورال – ESI). این عمل باعث تسکین درد و کاهش التهاب خواهد شد.

تزریق استروئیدها در مجموعه جراحی سرپایی تحت فلوروسکوپی (دستگاه اشعه ایکس تخصصی) انجام می‌شود. این کار به شما امکان می‌دهد داروی استروئیدی را در اطراف اعصاب نخاعی تحت تأثیر تزریق کنید. این ممکن است درد را به صورت کامل تسکین دهد. اگر درد تسکین نیافته باشد ممکن است جراحی نشان داده شود.

مهاربند

پوشیدن بریس در ناحیه آسیب دیده کمر هرگز ایده بدی نخواهد بود. بریس‌های پشتی برای آرتروز یک گزینه عالی می باشند. زیرا محافظت و ثبات هدفمندی را در ناحیه موردنظر ایجاد می‌کنند. در اینجا چند نمونه از بریس‌ها برای آرتروز و علت آن توصیه می‌شود:

  • آرتروز گردن: بریس مینروا به علت آرتروز گردن به دلیل بی‌حرکت نگه داشتن گردن شما کمک می‌کند. نیروهایی که وارد می شوند به چانه و پشتی و همچنین بند پیشانی باعث ایجاد بی‌حرکتی نهایی در ستون فقرات می‌شود. طراحی باز و اجزای تهویه به افزایش تنفس و راحتی کمک خواهند کرد.
  • آرتروز قفسه سینه (وسط پشت): این بریس پشتی قفسه سینه قسمت میانی ستون فقرات را در وضعیت خوب و کشیده نگه می‌دارد و آن را به گزینه درمانی مناسبی برای آرتریت ستون فقرات تبدیل می‌کند. بریس برای کنترل خم شدن ناخواسته ستون فقرات عمل می‌کند و به فشردن ستون فقرات کمک شایانی می‌کند. طراحی آن سبک و کم مشخصات است و به سادگی قابل تنظیم است.
  • آرتریت ستون فقرات کمر: بریس پشتی برای سندرم فاست و آرتریت ستون فقرات بهترین روش برای درمان شایع‌ترین نوع آرتریت کمر می باشد. این بریس دارای طراحی بسیار ساده، مشخصات کم و موثر است. بریس آنقدر جهانی است که می‌تواند برای انواع مختلف شرایط و در مدت زمان طولانی مورد استفاده قرار گیرد.
گردن بند بادی جهت درمان آرتروز گردن
گردن بند بادی جهت درمان آرتروز گردن

یک فیزیوتراپیست چگونه می‌تواند کمک کند؟

فیزیوتراپیست به شما کمک می‌کند تا اهداف خود را کاهش دهید و علائم بیماری را کاهش دهید و جلوی پیشرفت بیماری را بگیرید. شما خواهید آموخت که چگونه با خیال آسوده ورزش کنید و در فعالیت‌های عادی روزانه خود شرکت کنید. درمانگر فیزیوتراپی شما می‌تواند با انواع گزینه‌های درمانی از جمله:

  • مدیریت علائم. مدیریت علائم به معنای یادگیری احساس بهتر و فعال ماندن است. گاهی اوقات انسان ها می‌ترسند که افزایش فعالیت باعث بدتر شدن علائم یا افزایش درد آن‌ها شود. درمانگر فیزیوتراپی به شما کمک می‌کند بیاموزید که چطور بدون تشدید علائم، فعالیت بیشتری داشته باشید. درمانگر به شما کمک می‌کند تا سطح فعالیت‌های مناسب خود را بیابید و یک برنامه منحصر به فرد برای حرکت شما ایجاد کند.
  • آموزش فعالیت روزانه. فیزیوتراپیست شما می‌تواند شیوه نشستن و بیرون آمدن از رختخواب، داخل و بیرون حمام یا صندلی و نحوه خم شدن و راه رفتن با سهولت بیشتری را به شما آموزش دهد.
  • استفاده از روش‌ها. روش‌های درمانی مثل گرما یا یخ، ممکن است برای کمک به مدیریت علائم شما استفاده شود. گرما و سرما یک راه درمان عالی برای رفع تنش مفصلی می باشد. از آنجا که آرتروز همه چیز مربوط به التهاب و درد مفاصل است، یک نوع درمان عالی خواهد بود.
  • درمان دستی. فیزیوتراپیست شما ممکن است از تکنیک‌های عملی ملایم (درمان دستی) برای بهبود انعطاف پذیری ستون فقرات و کم شدن سفتی استفاده کند.
  • آموزش تعادل و راه رفتن. ممکن است از تمرینات و دستورالعمل‌ها در راستای بهبود ایمن تعادل و کاهش خطر زمین خوردن استفاده شود.
  • ضربه زدن تخصصی. فیزیوتراپیست شما ممکن است از تسمه یا بریس مخصوص در جهت حمایت از مفاصل شما استفاده کند. مهاربند پشتی ممکن است در شرایط پیشرفته‌تر استفاده شود.
  • کنترل وزن. اگر چاق هستید، به احتمال زیاد در قسمت فوقانی کمر دچار اختلال در ستون فقرات می باشید. فیزیوتراپ شما می‌تواند به شما در بهبود سطح فعالیت شما راهنمایی کند و شما را به متخصصان تغذیه ارجاع دهد.

همه موارد OA ستون فقرات متفاوت می باشد. فیزیوتراپیست شما بهترین گزینه‌های درمانی را بر اساس ارزیابی مشکل خاص شما انتخاب خواهد کرد.

ورزش

ورزش مهم‌ترین درمان برای کاهش درد و بهبود تحرک شما می باشد. فیزیوتراپیست شما فعالیت‌های کم فشار خاصی را تجویز می‌کند که باعث می شود ستون فقرات، شکم و ماهیچه‌های ران شما تقویت پیدا کند. برای بهبود توانایی ایستادن، راه رفتن و تعادل و کاهش خطر زمین خوردن هم می تواند مفید باشد. لطفاً قبل از شروع هرگونه برنامه ورزشی با فیزیوتراپ یا پزشک خود مشورت کنید.

فیزیوتراپیست شما بر اساس نتایج ارزیابی اولیه شما تمرینات کششی خاصی را برای ستون فقرات، بازوها یا پاهای شما تجویز می‌کند. افراد چاق نیاز به حرکات کششی و ورزش خاصی دارند. همراه با تقویت، کشش ممکن است به کاهش سرعت پیشرفت بیماری کمک کند.

جراحی

درمان غالب برای OA ستون فقرات غیر جراحی است. با این وجود، علائمی که در عملکرد روده یا مثانه اختلال ایجاد می‌کنند و باعث مشکل در سیستم عصبی می‌شوند ممکن است نیاز به جراحی پیدا کنند.

بلافاصله بعد از جراحی، یک فیزیوتراپ به شما در بیمارستان مراجعه می‌کند تا به شما کمک کند از تخت بلند شوید و حرکت کنید. احتمالاً از عصا یا واکر برای ایمنی استفاده کنید. هنگامی که درمان کافی حاصل شد، ممکن است برای بهبود فیزیوتراپی سرپایی اعزام شوید تا راه رفتن خود را بهبود ببخشید و یک برنامه ورزشی برای بهبود ایمن وضعیت خاص خود در اختیار شما قرار دهد.

بیشتر بخوانید: بریس لومبوساکرال یا کمربند لومبوساکرال چیست؟

آیا می شود از این آسیب یا شرایط جلوگیری کرد؟

OA با افزایش سن رخ می‌دهد اما نتیجه مستقیم افزایش سن نمی باشد. عوامل زیادی احتمال دارد شما را در معرض خطر ابتلا به OA قرار دهد از جمله سابقه خانوادگی شما. عوامل دیگر مثل قرار گرفتن در معرض خطرات در محل کار مانند تصور موقعیت‌های طولانی یا ناخوشایند و سیگار کشیدن است. تمرینات منظم و دقیق، تقویت کننده توانایی کار ماهیچه‌های شما را بهبود می‌بخشد و ممکن است از OA ستون فقرات جلوگیری کند.

هرگونه سوال در موردآرتروز، ارتوپد و… داشتید می توانید با ما تماس بگیرید.

ارتوپدی فنی بزرگمهر کلینیک تخصصی ساخت انواع بریس و اسپلینت در مشهد
برای دریافت مشاوره و اطلاعات دقیق تر با ما تماس بگیرید

تلفن تماس:09156917266

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    خانه تماسسوالاتارتباط با ما