درمان پای پرانتزی و علت ایجاد پای پرانتزی

درمان پای پرانتزی

پای پرانتزی یا زانو پرانتزی (genu varum) برای کودکان زیر دو تا دو و نیم سال معمولا عادی است و نیاز به درمان خاصی ندارد دلیل آن هم نحوه قرار گرفتن جنین در رحم مادر می باشد و به مرور اصلاح می شود.در ادامه به روش های درمان پای پرانتزی و علت ایجاد پای پرانتزی پرداخته میشود.

معمولا بعد از راه افتادن کودک حد اکثر تا سن 4 تا 5 سالگی حالت پرانتزی پا نیز برطرف می شود. در صورتی که چنین نشد باید به پزشک مراجعه کنید چراکه ممکن است نشانه بیماری جدی باشد.در مواردی که زمینه ارثی در خانواده وجود داشته باشد،پیگیری و مراقبت بیشتری مورد نیاز هست.

ارتوپدی فنی بزرگمهر کلینیک تخصصی در درمان پای پرانتزی در مشهد
برای دریافت مشاوره رایگان و اطلاع دقیق تر از درمان پای پرانتزی می توانید با ما تماس بگیرید

تلفن تماس:09156917266

علت پای پرانتزی در کودکان

بیماری های مختلفی باعث ایجاد پای پرانتزی یا زانو پرانتزی میشود.در ادامه به ای بیماری ها پرداخته میشود.

1- بیماری بلانت

بیماری بلانت عارضه ای می باشد که باعث ناهنجاری در صفحه رشد استخوان درشت نی یا استخوان بالایی ساق پا می شود.
در کودکان زیر 2 سال پزشک ممکن است نتواند ابتلا به این بیماری را بطور دقیق تشخیص دهد ولی اگر پراتزی بودن پا ها تا 3 سالگی برطرف نشود پزشک با تصویر برداری توسط اشعه ایکس ابتلا به بیماری بلانت را تشخیص می دهد.

2- راشیتسم

راشیتسم(نرمی استخوان) بیشتر در کشور های درحال توسعه دیده می شود و دلیل اصلی آن کمبود ویتامین D، کلسیم و فسفر در رژیم غذایی کودکان است.

3-پوکی استخوان

4-آرتروز زانو

5-پارگی لیگامان خارجی زانو(LCL)

علائم مرتبط با پای پرانتزی

بارزترین نشانه آن این است که در وضعیت ایستاده زانوها از هم فاصله داشته و مچ پا به هم چسبیده است.عدم تقارن در راه رفتن و درد زانو و عدم تعادل از دیگر علائم آن است.

پای پرانتزی(genu varum)
پای پرانتزی(genu varum)

تشخیص علت پای پرانتزی


اگر پزشک احساس کند مشکل دیگری وجود دارد، با استفاده از تصاویر اشعه ایکس می‌تواند تشخیص دهد آیا مشکل ناشی از بیماری بلانت، راشیتیسم (یا بیماری‌های دیگر) هست یا خیر .

برای تشخیص راشیتیسم ، بیشتر آزمایش خون تجویز می‌شود و یا ممکن است کودک را به یک متخصص غدد ارجاع دهند. درمان برای افراد مبتلا به بیماری بلانت مستقیماً با استفاده از بریس درمان انجام می‌شود.

اگر بیماری زود تشخیص داده شود، ممکن است مشکل کودک صرفا با استفاده از بریس اصلاح شود.در موارد خفیف میتوان از کفش و کفی طبی برای درمان استفاده کرد.اگر حالت پرانتزی پاها پیشرفت کند یا با وجود استفاده از  بریس برطرف نشود، ممکن است کودک تا قبل از ۴ سالگی به جراحی نیاز داشته باشد. کودکان بزرگتر برای اصلاح مشکل و جلوگیری از آسیب دائمی به صفحات رشد ، نیاز به جراحی دارند.

ارتزهای ، وسایل کمک پزشکی هستند که پزشک استفاده کوتاه مدت یا بلند مدت از آن‌ها را، بسته به شرایط پاها ، الگوی راه رفتن و رشد کودک تجویز می‌کند. پس از شروع استفاده از ارتز ، لازم است کودک هر ۳ تا ۶ ماه یکبار توسط پزشک متخصص پا (پودیاتریست یا پا پزشک) معاینه شود تا روند رشد، سیر پیشرفت مشکل یا درمان در کودک را تحت نظر داشته باشند.

عملکرد ارتزها و بریس‌های پاهای پرانتزی به چه صورت است؟

ارتزهای مخصوص پا که به آن‌ها وسایل کمک پزشکی نیز گفته میشود،وسایل نیمه دائمی هستند که روی پا یا داخل کفش قرار می‌گیرند تا عملکرد پاها را بهبود بخشند.

بریس پای پرانتزی با ایجاد یک سیستم سه نقطه فشار،زانو را به سمت مخالف هدایت میکند.

بریس پای پرانتزی(بریس ژنو واروس)
بریس پای پرانتزی(بریس ژنو واروس)

آیا در صورت مفید نبودن بریس برای درمان پای پرانتزی جراحی لازم است؟


کودکان نوپای مبتلا به ژنو واروم(genu varum) فیزیولوژیک نیازی به درمان فعال ندارند، اما پزشک معالج از والدین می‌خواهد تا زمانی که مشکل برطرف شود، هر از چند گاهی به او مراجعه کنند تا کودک را معاینه نماید. در موارد بسیار نادر ، ممکن است حالت پرانتزی پاها کاملاً برطرف نشود و والدین به لحاظ زیبایی نگران شرایط پاهای کودک خود باشند. در این موارد می‌توانند از جراحی برای اصلاح حالت پرانتزی پا که خود به خود برطرف نشده استفاده کنند.

كودكان مبتلا به راشیتیسم اغلب به متخصصی كه به اصلاح مشکلات متابولیكی كودكان كمك می‌كند ارجاع داده می‎شوند و غالباً مشاوره با یک جراح ارتوپد یا متخصص زانو نیز توصیه می‌شود. پای پرانتزی ناشی از راشیتیسم اغلب با دارو قابل درمان است. اما اگر ناهنجاری پا پس از مداوای مناسب هنوز هم وجود داشته باشد، ممکن است لازم باشد کودک جراحی شود.

ارتوپدی فنی بزرگمهر کلینیک تخصصی ساخت انواع بریس و زانوبند زانو پرانتزی در مشهد
برای دریافت مشاوره رایگان و اطلاع دقیق می توانید با ما در تماس باشید

تلفن تماس:09156917266

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    خانه تماسسوالاتارتباط با ما