دست مصنوعی سیلیکونی(پروتز دست سیلیکونی)

دست مصنوعی سیلیکونی(پروتز دست سیلیکونی)

دست مصنوعی سیلیکونی(پروتز دست سیلیکونی) ساخته شده از سیلیکون پزشکی جهت افراد با قطع عضو


دست مصنوعی سیلیکونی(پروتز دست سیلیکونی) نوعی پروتز زیبایی است که جهت بیماران با قطع عضو از ناحیه مچ و یا کف دست ساخته میشود.بیشترین علت قطع عضو در این افراد ناشی از تروما و سوختگی و همچنین بر اثر نقص مادرزادی عضو میباشد.

افرادی دچار قطع عضو از این ناحیه میشوند به دلیل حفظ ظاهر زیبایی دست و جایگزینی عملکرد از دست رفته اقدام به گرفتن پروتز میکنند.گذاشتن پروتز تا حد زیادی کمک به حفظ روحیه و اعتماد به نفس فرد قطع عضو شده میکند.

دست مصنوعی قابل ساخت برای این سطح قطع عضو به صورت مکانیکی یا مایوالکتریک(در صورت قطع عضو از مچ دست به بالا) و پروتز زیبایی میباشد.

پروتز دست مکانیکی یا مایوالکتریک بیشتز نیاز عملکردی عضو از دست رفته را برآورده میکند و جنبه زیبایی کمتری دارد.پروتز زیبایی دست بیشتر جنبه ظاهری دست را حفظ میکند و از لحاظ عملکردی کمتر کاربرد دارد.

پروتز های زیبایی(پروتز های سیلیکونی) در مرکز ارتوپدی فنی بزرگمهر در مشهد از جنس سیلیکون با گرید پزشکی ساخته میشوند.این نوع سیلیکون هیچگونه حساسیت ایجاد نمیکند.مدت زمان لازم جهت ساخت دست مصنوعی بین یک تا دو ماه میباشد که در این مدت به 2 تا 3 بار مراجعه حضوری به مرکز ارتوپدی فنی میباشد.

پروتز های زیبایی سیلیکونی به صورت کاملا اختصاصی و بر اساس رنگ پوست هر فرد ساخته میشود .ازاین روسعی میشود تا ظاهر پروتز تا حد زیادی شبیه دست مقابل هم از لحاظ حجم و هم از لحاظ رنگ باشد

تعلیق پروتز:

اتصال دست مصنوعی سیلیکونی(پروتز دست سیلیکونی) به دوصورت انجام میگیرد:

1- در صورتی که قطع عضو از زیر مچ تا کف دست باشد پروتز به صورت دسکش ساخته میشود.کشش سیلیکون و خلا ایجاد شده در فضای داخلی باعث اتصال پروتز و جلوگیری از افتادن پروتز میشود.

2-در صورتی که قطع عضو از بالای مچ تا زیر آرنج باشد اتصال پروتز یا به وسیله بانداژ نگه دارنده و یا با سیستم شاتل لاک(سیلکون قفل دار) صورت میگیرد.

نگهداری دست مصنوعی سیلیکونی(پروتز دست سیلیکونی):

از آنجایی که ظاهر دست مصنوعی (پروتز دست ) بیشتر از پروتز های دیگر مد نظر میباشد لذا اصول مراقبت از آن باید رعایت شود.در زیر به چند نکته در این زمینه اشاره میشود:

1-جهت شستشو پروتز سعی شواد از موادی با اسیدیته پایین استفاده شود که بهترین آن استفاده از شامپو بچه میباشد

2-از تماس پروتز با حلال ها مانند بنزین/تینر/الکل و ….. جلوگیری شود

3-از کشیدن اجسام زبر مانند اسکاچ و … جهت تمیز کردن پروتز بهتر است خودداری شود

4-از تماس مستقیم با آتش خودداری شود

5-از برخورد با اجسام تیز و برنده خودداری شود

در صورت بروز هر گونه صدمه بلافاصله با مرکز ارتوپدی فنی بزرگمهر تماس گرفته شود تا از پیشرفت تخریب پروتز جلوگیری شود

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    خانه تماسسوالاتارتباط با ما