دست مصنوعی(پروتز دست)در ارتوپدی فنی بزرگمهر در مشهد

دست مصنوعی

دست مصنوعی(پروتز دست) جایگزین قطع عضو


دست مصنوعی(پروتز دست)،جهت بیمارانی با قطع عضو اندام فوقانی در مرکز ارتوپدی فنی بزرگمهر در مشهد به صورت کاملا تخصصی توسط مهندس امید آسمانی ساخته میشود.در افرادی با قطع عضو اندام فوقانی استفاده از پروتز کمک شایانی به فرد جهت انجام فعالیت روزانه و کارهای شخصی و حفظ روحیه میکند.

تقسیم بندی پروتز دست به دو روش صورت میگیرد:

*روش اول بر اساس سطح قطع عضو میباشد که بر این اساس انواع دست مصنوعی شامل :

  • قطع عضو از ناحیه کتف وشانه
  • قطع عضو از ناحیه بازو(بالای آرنج)
  • قطع عضو از ناحیه آرنج
  • قطع عضو از ناحیه زیر آرنج
  • قطع عضو از ناحیه مچ
  • قطع عضو از ناحیه کف دست(partial hand)
  • قطع عضو از ناحیه انگشتان

*روش دوم بر اساس عملکرد دست مصنوعی میباشد که شامل:

1-دست مصنوعی زیبایی(پروتز زیبایی):

این نوع پروتز هیچ گونه حرکتی ندارد و فقط جهت حفظ ظاهر و زیبایی دست مورد استفاده قرار میگیرد.جنس این نوع پروتز از سیلیکون میباشد به همین دلیل به آن دست سیلیکونی (پروتز سیلیکونی )نیز میگویند.

کلینیک ارتوپدی فنی بزرگمهر به عنوان اولین مرکز فنی ارتوپدی در مشهد،این نوع پروتز دست را به صورت کاملا اختصاصی و بر اساس رنگ پوست خود بیمار میسازد.

به طور معمول هدف بیمار جهت دریافت این نوع پروتز حفظ زیبایی اندام قطع شده میباشد.همچنین این پروتز به عنوان یک پروتز عملکردی جهت برداشتن دودستی اشیا سبک و یا نگه داشتن اجسامی استفاده میشود.

در بیماران با قطع عضو از ناحیه آرنج به بالا،پروتز زیبایی (دست سیلیکونی) شامل یک سوکت با مفصل آرنج میباشد که قابلیت خم و راست کردن آرنج و قفل کردن در زاویه خاصی را دارد.قفل آرنج به صورت دستی و یا با کشش کابل(قفل مکانیکی) فعال میگردد.از زیر آرنج تا انگشتان توسط یک کاور سیلیکونی دست پوشش داده میشود.

دست مصنوعی سیلیکونی (پروتز دست زیبایی)
دست مصنوعی سیلیکونی (پروتز دست زیبایی)

2- دست مصنوعی مکانیکی:

پروتز مکانیکی دست دارای حرکت در ناحیه انگشتان (انگشت شست و اشاره و انگشت میانی) میباشد.حرکت انگشتان با کشش کابلی که متصل به بانداژ شانه است صوردت میگیرد.در واقع بیمار با خرکت شانه و کتف و یا آرنج خود اگشتان را باز و یا بسته میکند.در قطع عضو هایی که مفصل آرنج از بین میرود،این پروتز دست با یک مفصل در ناحیه آرنج با قبلیت خم و راست شدن وقفل شدن آرنج همراه میشود.

بیمار با این پروتز قادر به گرفتن و برداشتن اشیا و انجام فعالیتهایی است که نیاز به عملکرد دوست دارد.

دست مصنوعی مکانیکی(پروتز دست مکانیکی)
دست مصنوعی مکانیکی(پروتز دست مکانیکی)

3-دست مصنوعی الکترونیکی:

پروتز الکترونیکی مانند نوع مکانیکی،دارای حرکت است با این تفاوت که جهت حرکت انگشتان از سیگنال های الکتریکی عضلات استفاده میشود.

در پروتز دست مایو الکتریک از الکترود های مخصوصی استفاده میشود که این الکترودها در تماس با پوست و در داخل سوکت قرار دارد.

زمانی که بیمار اقدام به انقباض عضلات باقیمانده میکند،این الکترود ها سیگنال عضلات را تبدیل به جریان الکتریسیته کرده و با انتقال آن به باطری و موتور های الکتریکی دست باعث باز و بسته شدن انگشتان میشود.

بیمار با این نوع پروتز قادر به برداشتن و گرفتن اشیا بدون حرکت اضافی در ناحیه شانه و آرنج میباشد.

دست مصنوعی الکترونیکی(پروتز دست الکترونیکی)
دست مصنوعی الکترونیکی(پروتز دست الکترونیکی)

روی پروتز مکانیکی و الکتریکی نهایتا یک کاور سیلیکونی که تا حدی شبیه دست است کشیده میشود.

اتصال پروتز با توجه به سطح قطع عضو با استفاده از بانداژ،لاینرهای قفل شونده و یا استفاده از زوایای منفی و آناتومیکی باقیمانده عضو میباشد.

مرکز ارتز و پروتز بزرگمهر(فنی ارتوپدی بزرگمهر) در مشهد،پس از ارزیابی بیمار اقدام به برگزاری جلسه مشاوره و راهنمایی با بیمار جهت انتخاب نوع پروتز مینماید.

 کلینیک تخصصی ارتوپدی فنی بزرگمهر مرکز تخصصی ساخت انواع دست مصنوعی در مشهد
برای دریافت مشاوره رایگان و اطلاع دقیق تر با ما تماس بگیرید

تلفن تماس:09156917266

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    خانه تماسسوالاتارتباط با ما